Veel ondernemers willen graag weer open omdat ze natuurlijk zien dat hun inkomsten naar beneden gaan, eigenlijk zijn deze helemaal weg. Sommige ondernemers zijn zelfs al over de kop gegaan of dit dreigt te gebeuren als er niet snel een verandering komt in het beleid. Wanneer de winkeliers weer open kunnen, dan is het nog steeds belangrijk dat ze op een bepaalde manier de winkel inrichten zodat je verspreiding van het coronavirus zo min mogelijk plaat laat vinden. Daarvoor gaan we je een aantal tips geven.
Geef duidelijk aan wat de verwacht wordt
Het begint allemaal met een goede communicatie. Klanten moeten weten wat er van hen verwacht wordt. Geeft dus aan met posters, geprinte aanwijzingen of een toonbankdisplay, wat de regels in de winkel zijn. Wil je dat klanten een winkelwagen meenemen of een winkelmand dan is het belangrijk dit bij de deur aan te geven. Zijn er allerlei andere regels zoals afstand houden en een mondkap op, geeft dit dan ook.
Beveiliger bij de deur
Wanneer je een winkel hebt die behoorlijk druk is kom en dan kan het nodig zijn dat er een beveiliger bij de deur staat die een oogje in het zeil houdt en eventueel mensen aanspreekt op het feit dat ze acht moet geven op de regels die er in de winkel gelden. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het helemaal niet over een winkel gaat deze situatie, maar bijvoorbeeld over een horecagelegenheid. Daar vind je ook vaak beveiligers die zorgen voor veiligheid en orde. Zo´n beveiliger hoeft dan in de meeste gevallen niet eens in actie te komen, puur het feit dat er een staat zorgt er wel voor dat mensen alerter zijn op de regels.
Werk met een oproepsysteem
Of je nu een winkel hebt of een horecagelegenheid runt. Het is erg gemakkelijk om te werken met een oproepsysteem. Je kunt de klant een soort ijshockey puck meegeven waar een lichtje in zit en een trilfunctie. Wanneer een bestelling klaar is, dan gaat het alarm af en dan kun je de cliënt bedienen aan de bar waar de bestelling af te halen is. Zo hou je het aantal directe contactmomenten tussen de verschillende personeelsleden en klanten zo beperkt mogelijk.