Beveiliger als beroep. Wat houdt dat dan in? Beveiliger van wat? Van de kunststof bakken op je werk? Kunststof bakken zullen geen bescherming nodig hebben. Tenzij er een hoop waardevolle spullen in die kunststof bakken zitten natuurlijk. Of als je te maken hebt met kunststof bakken waarin zich iets bevindt wat absoluut niet in de verkeerde handen mag vallen. Maar even zonder dollen. Deze tekst zal vanzelfsprekend niet gaan over kunststof bakken. In deze blog lees je hoe een standaard dag van een winkelbeveiliger eruit ziet.
Bevorder het veiligheidsgevoel
Je komt aan bij de winkel waar je werkzaam bent. En dan? Je bevindt je bij de ingang van de winkel. Hier groet je de mensen die je tegenkomt. Hiermee bevorder je een veilig gevoel bij iedereen en daarnaast weten mensen dat ze gezien worden. Dit laatste is een belangrijk aspect om winkeldiefstal tegen te gaan. Als mensen weten “ik word gezien”, dan zullen ze minder snel iets stelen uit angst om betrapt te worden. Dat is een van je doelen als winkelbeveiliger. De preventie vindt dus al plaats bij het groeten en daarnaast let je op afwijkend gedrag van de mensen.
Lastige keuzes
Ook keuzes maken hoort bij dit beroep. Haal je gelijk de politie bij een winkeldiefstal of bezwijk je uiteindelijk onder de smeekbedes van degene die zojuist betrapt is? Dit zal hoogstwaarschijnlijk afhangen van de situatie. Wanneer iemand gestolen heeft uit armoede, zul je eerder compassie voelen dan wanneer iemand steelt om aan vrienden te laten zien hoe stoer hij of zij wel niet is.
Conflict-oplossend vermogen
Tot slot wordt er iets gevraagd van je conflict-oplossende vermogens. Ruzies en gevechten dienen gesust te worden en iemand die plots onwel wordt, heeft medische hulp nodig. Hierin heb jij als beveiliger een belangrijke rol. Eventueel zorg je voor versterking en ook kun je de BHV’ers omroepen. Goede onderlinge communicatie is een must om dit alles voor elkaar te krijgen.
Als beveiliger groet je dus alle mensen om een gevoel van veiligheid te bevorderen. Ook bestaat jouw taak uit het voorkomen van diefstal en het maken van moeilijke beslissingen. Goede communicatie is belangrijk.